ASSALAMUALAIKUM... AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM...

Wednesday 27 March 2013

Roti Jala

Assalamualaikum..selamat mlm semua..semoga sentiasa dirahmati Allah jua hendaknya..aminn.

Mari saya nk berkongsi resepi roti jala saya buat seblm msk ofis pagi tadi,.salah satu makanan kegemaranku ialah roti jala..tk kira sesibuk mana pn klu dh rasa nk mkn tu, gagah gk lah,hihi..senang jer nk buat roti jala ni, biasanya saya tak perlu sukat, just lebur jer semua bhn2 tu mcm buat lempeng,tapi utk adik2 yg baru nk belajar buat tu kna ikut resepi yer..takut silap lebur nanti langsung jd kanji, membazir pulak..huhu:

Bhn:
2 cawan tepung gandum
1 biji telur
400 ml air
sedikit garam
sedikit pewarna kuning-saya guna serbuk kunyit

Met:
Ayak tepung terlebih dahulu.(Jgn tk ayak, mne tau kut2 ade mahluk menumpang kt dlm tepung tu, paham je la, huhu)
Satukan kesemua bhn kemudian masukkn kedlm blender dan blend hingga sebati..senang jer kan..hehe.
Ape lagi..jom tebar jala dlm kuali..haha.

Panaskan kuali,se elok2nya guna kuali 'non stick' blh jimatkn masa, tk perlu susah2 nk sapu minyak, just tebar je mcm ni..



Sambil nk tunggu roti jala setrusnya masak, blh la digulung roti yg dh masak ni utk jimatkn masa, tk perlu tggu sampai semuanya masak baru nk gulung, huhu...Buat begini sampai selesai.



Siap utk dihidangkan,hehe. boleh dimkn bersama kari/korma daging/ ayam, saya lebih suka mkn dgn kari ikan tongkol,hehe.




tapi yg paling saya suka bila dpt mkn dgn custard durian...perrghhh!!...rasanye ade lagi bwh tudung saji tuh,hihihi..(^_~)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...