ASSALAMUALAIKUM... AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM...

Sunday 24 March 2013

Butter cream & Chocolate Ganache

Assalamualaikum dan selamat mlm kawan2 sekalian..Alhamdulillah  pd mlm ni saya berkesempatan sekali lgi utk meneruskn entry saya yg ketiga dr blog yg baru lahir minggu lepas,hehe. wlupn sebelum ni dh pernah jd blogger tp still masih merangkak rangkak lagi, huhu..ok lah tamo buang masa lagi..seperti yg saya janjikan pd entry yg lepas,mlm ni saya nk  berkongsi resepi seterusnya.kali ni nk share resepi "Butter cream icing" dan "Chocolate Ganache"..pasni sape yg rajin tu nanti blh try wat kek bday sendiri ye..lebih jimat, lebih selamat,hehe...baiklah, tamo buang masa..jom ke dapur!




Ini adalah buttercream yg saya dh siap diputar..bhn2nya terdiri dr 1kg creamwell/creamlite, 500gm gula icing (blh krgkn klu tk suka manis) diayak 3 kali, 1 buku-(250gm) buttercup/butterlite, 5ml esen vanila.
Met: semua bhn diatas diputar hingga kembang dan gebu.




Pesan saya, klu nk pastikan krim btl2 kembang, try angkat camni, klu tak jatuh tu kira kembang la tu hihihi,.



Dan yg ini adalah "Chocolate Ganache"  yg dh siap saya masak..Bhn2nya: 250gm dark chocolate-chopped, 170gm whipping cream,
Met: Masukkan coklat yg telah diracik bersama whipping cream dan panaskan secara double boil hingga coklat cair dan angkat.



Potong kek kpd 2 atau 3 keping,(disini saya potong kpd 2 keping jer) Sapu buttercream hingga rata dan lapiskan sekeping demi sekeping.Lapisan paling atas disapukan dgn cream yg bersih (jgn terkena 'kek crumb', nt nmpk comot, tk cantek,huhu).Salutkan keseluruhan kek dgn Cream..Bolehlah dicurahkn chocolate ganache tadi keatas kek tersebut, terpulanglah klu nk salut sepenuhnya atau seperti yg dlm gambar tu, sy lbh suka wat lagu tu baru nmpk seni sikit,hihihi..(saya lebih suka letakkan kek kedlm pti ais dulu baru curahkan ganache choc tu)..Selamat mencuba!!



Dan inilah rupa kek yg saya dh siap decorate...."Cantek tak kak Ton"...eh?...oopsss!!..huhuhu..sekian selamat mlm...Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...